Проблеми у учењу
И учити треба научити! Дабоме! Нико није рођен да је обдаренији вештином за учење и нико нема „више среће“ од тебе. Ради се о једној једноставној истини: уколико желиш да постижеш већи успех у учењу, мораш да посветиш и више времена и енергије да ти овај процес постане лакши. Вештина учења ће ти требати цео живот. Није везана за школу, ни за то што мама каже да мораш, ни за то што се ближи тромесечје и учитељи и професори „претерују“ са контролнима… Учићеш и кад будеш у 30-тим и у 70-тим. Начини којима ћеш учити: било да је напамет, из искуства, са опробавањем и разумевањем, са жељом или без жеље…ће се разликовати. Али потреба за учењем новог ће бити трајна. Замисли колико би себи олакшао када би научио да учиш на време и себи прекратио муке за све те године касније! Да би разумели наш сопствени процес учења не треба да знамо само наше добре ученичке стране, већ треба да будемо свесни и негатвних. Када видимо слику из ширег угла тада боље разумемо себе и лакше уводимо позитивне промене. Ево неколико проблема који могу да се јаве приликом учења које треба да освестиш и промениш: 1.Непостојање властите организације градива. План учења је веома битан. Он треба да буде такав да си сигуран да ћеш савладати све што си наумио. Ако не знаш када почињеш тог дана, када је време за одмор и време за разбибригу а када је време да савладаш лекцију или део домаћег задатка, на крају дана нећеш бити задовољан учинком. Позитивна мотивација је јако битна, зато се организуј. 2.Стално одлагање. Никако да „загрејеш столицу“ и да се концентришеш на задатке је прави трн у оку. Можда је оно што треба да урадиш претешко или стресно, шта год да је разлог, одгађање је лоша навика која ти доноси још више обавеза или проблема. Најбољи лек је да се прихватиш посла и обавиш га. 3.Постојање великих тешкоћа у разумевању градива. Наравно да градиво неће увек бити „скројено по твојој мери“. Некада је претешко, некада не видиш смисао због чега је то потребно у твом животу, некада ти се просто не ради баш то… Потражи помоћ пријатеља, родитеља или питај учитеља уколико нешто ниси добро разумео. 4.Брзо одустајање. Коначно седнеш и почнеш да радиш, и онда брзо и одустанеш. Најлакше је да се не јавиш на телефон кад те неко позове, искључиш музику у позадини, и све оно што би могло да те омета. Све су то важне, саставне активности живота које ће те сачекати и када урадиш све што си наумио. 5.Учење без проверавања и понављања градива. Рецимо да си много времена провео учећи једну лекцију, а већ кроз пар дана је заборавио. Ово се догађа када не организујеш време за понављање. Једна велика заблуда у учењу је да ако нешто прочиташ и разумеш, не значи и да ћеш све запамтити. Потребно је да наглас провераваш прочитано, и да се истом вратиш још пар пута у наредном периоду како би трајно остало у твом сећању 6.Нередовно учење. Једне недеље ти иде сјајно, а већ следеће се опустиш… Ово је најчешћи проблем који сви ми имамо. Уколико нисмо доследни, резултати неће бити онакви какве смо их замислили. 7.Страх од контролних и испитивања. Страх од учитеља, предмета (зато што нам није по мери) или испитивања, је највећи гоблин у твојој глави. Страх нас све чини немоћнима и битно утиче на мотивацију. Трема је непријатан осећај али не треба да ти буде водич ни мера онога што можеш. Страхови се побеђују тако што се суочавамо са њима. Не заборави, свако има капацитет да научи што жели и да превазиђе своје страхове, то се постиже тако што сваког дана знаш све више и сигурнији си у себе. А ево и шта може да ти буде и највећи покретач у учењу! 1.Редовно прави свој план рада: дневни, недељни и месечни – и придржавај га се. 2.Труди се да сваког дана будеш на време у школи. 3.Редовно хватај белешке у школи. 4.Води рачуна о уредности свог простора за учење. 5.Пријатељи су благо! Користи њихову подршку, питај за савет у вези школе, питај их када у нешто ниси сигуран. 6.Редовно прати свој успех. Свака боља оцена од претходне је разлог за прославу! Било би добро да пре почетка учења направиш распоред времена и план рада. Излистај и напиши све активности које те чекају тог дана или те радне недеље. На овој листи треба да се нађу и твоје школске обавезе и активности које се тичу забаве и слободног времена. Замисли ту табелу која има баш све оно што ти је потребно да се осећаш задовољним: математика, одлазак у биоскоп, 20 нових речи из страног језика и шетња са најбољим пријатељем! И крај радног дана (недеље, полугодишта, године…) је цакум пакум!